Σκάνδαλο VW: Εφιάλτης για Μέρκελ & Σόιμπλε – Αποζημίωση 28,6 εκατ. € για τον CEO της

Σ

Οι στενές σχέσεις της καγκελαρίας και του Σόιμπλε με την αυτοκινητοβιομηχανία, «καίνε» τη γερμανική κυβέρνηση

Από όλες τις κρίσεις που είχε να αντιμετωπίσει η Γερμανίδα καγκελάριος τα τελευταία χρόνια – από την κρίση χρέους της Ευρωζώνης έως την προσφυγική κρίση – καμία δεν αποτελούσε τόσο μεγάλη πρόκληση για την Μέρκελ όσο το σκάνδαλο της Volkswagen. Οπως επισημαίνει το Poltico, αυτή η «κρίση» θέτει σε κίνδυνο όλη την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Και αυτό με τη σιερά του θέτει σε κίνδυνο όλη την χώρα.

Σύμφωνα με το Politico, η παραίτηση του CEO της γερμανικής εταιρείας, Martin Winterkorn, δεν καθησυχάζει αυτές τις ανησυχίες.

Πολλοί οικονομολόγοι εκτιμούν πως το ένα τέταρτο της εθνικής παραγωγής προέρχεται από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Όπως είναι αναμενόμενο, κυριαρχεί πανικός στον συγκεκριμένο τομέα παραγωγής.

«Για πρώτη φορά στην πρόσφατη ιστορία, η Γερμανία δεν φέρνει λύση στο πρόβλημα. Η Γερμανία είναι το πρόβλημα», αναφέρει το Politico.

Το δημοσίευμα περιγράφει τον ισχυρό ρόλο που είχε η Γερμανία στην Ευρώπη και στο πως οι πολιτικές της χώρας πάντοτε ευνοούσαν την αυτοκινητοβιομηχανία.

Για παράδειγμα, όταν ο πρώην υπουργός μεταφορών Matthias Wissmann είχε αποστείλει επιστολή στην Μέρκελ, ζητώντας να μην επιβληθούν αυστηρότερα μέτρα στα επιτρεπόμενα όρια εκπομπής ρύπων των αυτοκινήτων, εκείνη δέχτηκε να ακούσει την πρότασή του.

Η Γερμανία ανάγκασε και άλλες χώρες να σταματήσουν την χρήση πυρηνικής ενέργειας και ακολουθήσουν τις «πράσινες» πολιτικές της.

Ο λόγος για την χαλαρή ρύθμιση, λένε οι επικριτές, είναι oι πολύ… θερμές σχέσεις μεταξύ κορυφαίων πολιτικών της Γερμανίας και την αυτοκινητοβιομηχανία.

«Υπάρχει ένας ισχυρός δεσμός μεταξύ της αυτοκινητοβιομηχανίας και της πολιτικής και οι εταιρείες αυτοκινήτων νομίζουν ότι μπορούν να κάνουν ό, τι θέλουν», δήλωσε ο Michael Cramer, ένας γερμανός των Πρασίνων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο οποίος ειδικεύεται στις μεταφορές.

Η συνοικία της καγκελαρίας στο Βερολίνο είναι γεμάτη από μαύρες Mercedes, BMW και Audi σεντάν, παρατηρεί το περιοδικό. Ο κλάδος δίνει στην γερμανική κυβέρνηση ειδικές προσφορές για τα high-end αυτοκίνητά του. Η βιομηχανία δεν επωφελείται μόνο από τη δωρεάν διαφήμιση. Δημιουργεί επίσης μια προσωπική σχέση μεταξύ των πολιτικών και των εμπορικών σημάτων τους. Η Μέρκελ, γενικά γνωστή για τα απλά γούστα της, προτιμά την Audi και το μοντέλο Α8.

Ο αντιπρόεδρος της καγκελαρίας Ζίγκμαρ Γκάμπριελ, ο οποίος είναι επίσης υπουργός Οικονομίας και αρχηγός των Σοσιαλδημοκρατών, κάθισε στο διοικητικό συμβούλιο της VW για αρκετά χρόνια, όταν ήταν κυβερνήτης της Κάτω Σαξονίας. Το γερμανικό κρατίδιο, όπου και ιδρύθηκε η  Volkswagen, είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας Περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι εργάζονται για την εταιρεία στην Κάτω Σαξονία, καθιστώντας την VW μακράν τον μεγαλύτερο εργοδότη της περιοχής.

Ο Γκάμπριελ επίσης υπηρέτησε ως σύμβουλος της VW, όταν έφυγε από το γραφείο το 2003.

Το 2013, ο Eckart von Klaeden, κορυφαίος σύμβουλος της Μέρκελ, έφυγε από την κυβέρνηση για να γίνει ένας λομπίστας για την Daimler, την «μαμά» της Mercedes-Benz της Daimler. Αντικατέστησε τον Martin Jäger, πρώην ανώτατος αξιωματούχο της καγκελαρίας, ο οποίος επέστρεψε στην κυβέρνηση και είναι πλέον εκπρόσωπος του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.

«Στο παρελθόν οι Γερμανοί δεν παρακολουθούσαν τις στενές σχέσεις της συγκεκριμένης βιομηχανίας με τους πολιτικούς. Στη Γερμανία, μια χώρα που στερείτε εθνικά σύμβολα. Μάρκες όπως η VW προσδίδουν μεγάλη υπερηφάνεια. Αυτό ίσως τώρα να αλλάξει», καταλήγει το Politico.

Αποζημίωση 28,6 εκατ. ευρώ για τον παραιτηθέντα CEO της Volkswagen

Ο κερδισμένος της παρέας

VW Chairman Winterkorn resignsΣτα 32 εκατ. δολάρια ανέρχεται το συνταξιοδοτικό πακέτο που είχε συγκενρώσει ο Μάρτιν Βίντερκορν έως και τη χθεσινή του παραίτηση από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Volkswagen, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg. Μάλιστα, ίσως λάβει πολλά περισσότερα σε αποζημίωση, ανάλογα με το πώς θα αξιολογήσει την αποχώρησή του το εποπτικό συμβούλιο της εταιρίας.

Μετά τη χθεσινή αποκάλυψη του Βίντερκορν ότι είχε ζητήσει από το συμβούλιο να τερματίσει τη θητεία του, ο εκπρόσωπος της εταιρίας Κλάους-Πέτερ Τίεμαν αρνήθηκε να σχολιάσει πόσα χρήματα αναμένεται να πάρει ο αποχωρήσας διευθύνων σύμβουλος. Η τελευταία ετήσια έκθεση της εταιρίας εξηγεί πώς ο Βίντερκορν, επικεφαλής της Volkswagen από το 2007, θα μπορούσε θεωρητικά να πάρει δύο σημαντικά πακέτα.

Το συνταξιοδοτικό πακέτο του 68χρονου Βίντερκορν έφθασε στο τέλος του 2014 τα 28,6 εκατ. ευρώ (32 εκατ. δολάρια). Υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, ο Βίντερκορν μπορεί επίσης να λάβει αποζημίωση ίση με τις αποδοχές δύο ετών. Πέρυσι, ο Βίντερκορν ήταν ο δεύτερος υψηλότερα αμειβόμενος διευθύνων σύμβουλος στη Γερμανία, με συνολικές αποδοχές 16,6 εκατ. ευρώ.

Όπως εξηγεί το Bloomberg, το πακέτο αποζημίωσης δίνεται εφόσον το εποπτικό συμβούλιο τερματίσει νωρίτερα το συμβόλαιό του. Εάν, ωστόσο, το συμβούλιο τερματίσει νωρίτερα τη θητεία του από υπαιτιότητα του ιδίου του διευθύνοντος συμβούλου, τότε η αποζημίωση χάνεται.

Μπορεί ο CEO του ομίλου Volkswagen να αποτελεί πλέον παρελθόν, όμως το σκάνδαλο ενδέχεται να έχει σοβαρές συνέπειες για την οικονομία της Γερμανίας.

Στη χθεσινή ανακοίνωση ο Βίντερκορν δήλωσε ότι «σοκαρίστηκε» από τα γεγονότα των τελευταίων ημερών και ιδίως από την αποκάλυψη ότι ήταν δυνατή μια τέτοια κακοδιαχείριση σε τόσο μαζική κλίμακα από την εταιρεία.

«Ως διευθύνων σύμβουλος αποδέχομαι την ευθύνη για τις παρατυπίες που βρέθηκαν στους κινητήρες ντίζελ και ζήτησα από το εποπτικό συμβούλιο να συμφωνήσει στον τερματισμό της θητείας μου ως διευθύνοντος συμβούλου» είπε. «Αυτό το κάνω προς το συμφέρον της εταιρίας, αν και δεν γνωρίζω κάποια επιλήξιμη πράξη εκ μέρους μου».

Παραποιήσεις και στην Ευρώπη 

Εν τω μεταξύ, ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Αλεξάντερ Ντόμπριντ δήλωσε σήμερα ότι οι παραποιήσεις των τιμών για τις εκπομπές ρύπων στα οχήματα της Volkswagen έγιναν και στην Ευρώπη, όχι μόνο στις ΗΠΑ.

«Έχουμε ενημερωθεί ότι επίσης στην Ευρώπη, οχήματα με πετρελαιοκινητήρες 1,6 και 2,0 λίτρων επηρεάζονται από τις λαθροχειρίες για τις οποίες γίνεται λόγος αλλού», είπε ο Ντόμπριντ σε δημοσιογράφους, προσθέτοντας ότι δεν είναι ξεκάθαρο πόσα πολλά αυτοκίνητα αφορούν στην Ευρώπη.

Ο υπουργός είπε επίσης ότι θα διενεργηθούν τυχαίοι έλεγχοι σε οχήματα άλλων εταιριών εκτός της Volkswagen.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της El Pais, η ισπανική Seat, θυγατρική της Volkswagen, έχει εξοπλίσει 500.000 αυτοκίνητα που έχουν κατασκευασθεί στην Ισπανία με κινητήρες ντίζελ που φέρουν το λογισμικό που παραποιεί τα στοιχεία εκπομπής ρύπων. 

«Υπάρχουν οχήματα της Seat που είναι εξοπλισμένα με τον κινητήρα αυτό», παραδέχτηκε εκπρόσωπος της αυτοκινητοβιομηχανίας χωρίς να αναφέρει τον αριθμό τους.

Δύσκολο να εκτιμηθούν οι επιπτώσεις 

Signs hang from light poles at a Volkswagen car dealership in San Diego, CaliforniaΚαι μπορεί ο CEO του ομίλου Volkswagen να αποτελεί πλέον παρελθόν, όμως το σκάνδαλο με τους κινητήρες ντίζελ της αυτοκινητοβιομηχανίας ενδέχεται να έχει σοβαρές συνέπειες για την οικονομία της Γερμανίας, προειδοποιούν οικονομολόγοι.

Το σκάνδαλο στη VW έχει θέσει σε κατάσταση συναγερμού τη γερμανική οικονομία και τους οικονομολόγους: «Βλέπουμε πώς, όπως και με την οικονομική κρίση, ένα ατύχημα μπορεί να φτάσει σε επίπεδα συστημικής κρίσης: σε αυτή την περίπτωση (πλήττοντας) τα δίκτυα πωλήσεων, προκαλώντας παράπλευρες απώλειες σε ολόκληρη την βιομηχανία, μερική υποτίμηση του Made in Germany, μείωση των τιμών των μετοχών στο χρηματιστήριο», δήλωσε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Γερμανικής Οικονομίας (IW) Μίχαελ Χίτερ στη Handelsblatt. Η μόνη διαφορά με την οικονομική κρίση είναι ότι πρόκειται για ένα γερμανικό και όχι παγκόσμιο φαινόμενο, τόνισε.

Το ενδεχόμενο επιβράδυνσης της γερμανικής οικονομίας δεν αποκλείει και ο πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (DIW) Μάρσελ Φράτσερ. «Αν και δεν γνωρίζουμε τις ακριβείς επιπτώσεις της υπόθεσης της VW στη γερμανική οικονομία, ο κίνδυνος είναι μεγάλος εξαιτίας της μεγάλης εξάρτησης της Γερμανίας από τις εξαγωγές», εξήγησε ο ίδιος μιλώντας στην οικονομική εφημερίδα.

«Γι’ αυτό τον λόγο θα πρέπει γρήγορα να γίνουν κινήσεις για τον περιορισμό των ζημιών τόσο στη VW όσο και στις γερμανικές εξαγωγές», τόνισε ο Φράτσερ.

Ο γενικός διευθυντής του Γερμανικού Βιομηχανικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου (DIHK) Μάρτιν Βάνσλεμπεν χαρακτήρισε το σκάνδαλο «βόμβα» και ζήτησε από τη VW να ρίξει άμεσα φως στην υπόθεση.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Χονδρεμπορίου, Εξωτερικού Εμπορίου και Παροχής Υπηρεσιών (BGA) Άντον Μπέρνερ κάλεσε την αυτοκινητοβιομηχανία «να βάλει γρήγορα τα πάντα στο τραπέζι» μιλώντας στη Bild.

«Από αυτό εξαρτάται το αν θα υπάρξουν παράπλευρες απώλειες για την εικόνα των γερμανικών προϊόντων», τόνισε ο ίδιος. Πάντως τόσο ο Μπέρνερ όσο και ο Βάνσλεμπεν υπογράμμισαν ότι το καλό όνομα του Made in Germany δεν εξαρτάται μόνο από μία και μόνη επιχείρηση.

Παρόλα αυτά η Volkswagen δεν πρόκειται για μια απλή βιομηχανία. Μαζί με τη θυγατρική της Audi είναι οι βιτρίνες της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Με κύκλο εργασιών 368 δισεκατομμύρια ευρώ και 775.000 άμεσες θέσεις εργασίας η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο σημαντικότερος βιομηχανικός κλάδος της Γερμανίας. Η σημασία του μάλιστα ενισχύθηκε τα τελευταία χρόνια. Χωρίς αυτήν η γερμανική οικονομία από το 1995 ως σήμερα θα είχε αναπτυχθεί κατά 2% λιγότερο.

Ο πρόεδρος του Βαυαρικού Χρηματοπιστωτικού Κέντρου Βόλφγκανγκ Γκέρε προειδοποίησε ότι «η VW θέτει σε κίνδυνο την ανάπτυξη ολόκληρης της γερμανικής οικονομίας. Η αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύει να προκαλέσει ύφεση στη Γερμανία», μιλώντας στη Handelsblatt. Επιπλέον απειλείται η φήμη όλων των γερμανικών εξαγωγών εξαιτίας «της εγκληματικής συμπεριφοράς της VW», πρόσθεσε ο ίδιος.

Εξάλλου οι αναλυτές εκτιμούν ότι το σκάνδαλο είναι κρίσιμης σημασίας για το μέλλον της VW, μόλις μάλιστα αποκαλυφθεί πλήρως το εύρος του.

«Τα πρόστιμα θα είναι οδυνηρά», έγραψε σε σχόλιό του ο Τιμ Ροκόσα της Deutsche Bank, ενώ ο συνάδελφός του Άνταμ Χουλ της Berenberg Bank προειδοποίησε για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του σκανδάλου, όπως για παράδειγμα οι χαμηλές πωλήσεις.

Εκτός από την απώλεια της φήμης της, τα πρόστιμα και το κόστος ανάκλησης πολλών εκατομμυρίων αυτοκινήτων, την VW απειλούν επίσης και οι αγωγές εναντίον της από απογοητευμένους πελάτες.

Παρόλα αυτά κάποιοι θεωρούν διαχειρίσιμες τις επιπτώσεις της κρίσης στη γερμανική οικονομία. «Ακόμη κι αν σταματήσουν αιφνιδιαστικά οι εξαγωγές όλων των γερμανικών προϊόντων μόνο στις ΗΠΑ εξαιτίας της κρίσης με τη VW, αρχικά θα χαθεί μόνο το 1% της οικονομικής επίδοσης της Γερμανίας», εκτίμησε ο Ούλριχ Κάτερ επικεφαλής οικονομολόγος της Dekabank.

Προφανώς η VW θα χάσει από την εικόνα της, όμως αυτό δεν αρκεί για να αποθαρρύνει τους οδηγούς σε όλο τον κόσμο που πιστεύουν στα γερμανικά αυτοκίνητα. «Σε αυτό το πλαίσιο οι επιπτώσεις για τη γερμανική οικονομία θα είναι διαχειρίσιμες», σημείωσε ο Κάτερ.

Παρόμοια άποψη έχει και ο διευθυντής Μακροοικονομίας και Οικονομικών Ερευνών (IMK) Γκούσταβ Χορν. Οι παρατυπίες κάποιων μεμονωμένων εταιρειών ή στη χειρότερη περίπτωση ολόκληρων κλάδων μπορούν να έχουν «δραματικές επιπτώσεις» στην πορεία των μετοχών τους. «Όμως δεν μπορούν να προκαλέσουν οικονομική κρίση», είπε.

Σύμφωνα μάλιστα με τον επικεφαλής οικονομολόγο της Commerzbank Γεργκ Κρέμερ, «οι πραγματικοί κίνδυνοι για τη γερμανική οικονομία προέρχονται από την Κίνα».

Από συμβολική άποψη η υπόθεση υπενθυμίζει τη μεγάλη εξάρτηση της γερμανικής οικονομίας από την παραγωγή αγαθών και τις εξαγωγές. «Αυτή είναι η πραγματική παρακαταθήκη του φιάσκο της VW: όταν κάτι πάει πραγματικά στραβά σε έναν κλάδο της βιομηχανίας, τότε επηρεάζεται ένα μεγάλο μέρος της οικονομίας», επεσήμανε ο Κάτερ.

«Μελλοντικά η Γερμανία θα πρέπει να προσπαθήσει να διευρύνει το οικονομικό της μοντέλο, κυρίως στον τομέα των υπηρεσιών», κατέληξε.

Σχετικά με την AllNewz

AllNewz

Υπεύθυνη σύνταξης - Γιάννα Μυράτ:
Μουσικός, συγγραφέας, αναλύτρια, ακτιβίστρια

Add comment

By AllNewz

Ακολουθήστε μας!

AllNewz – κύριο ιστολόγιο

Πρόσφατα στο ΝΕΑ AllNewz

Βρείτε μας στο facebook

Αθώωση της συντάκτριας της AllNewz για “διασπορά ψευδών ειδήσεων”

Σύνταξη