«99 Σπίτια»

«

Η Tanweer παρουσιάζει στους κινηματογράφους από τις 26 Νοεμβρίου 2015 την ταινία «99 Σπίτια» (99 ΗΟΜΕΣ) του Ραμίν Μπαχράνι


Στην επίκαιρη νέα ταινία του Ραμίν Μπαχράνι («Chop Shop», «Άντρας Σπρώχνει Καρότσι», «Αντίο Σόλο»), ο χαρισματικός και αδίστακτος επιχειρηματίας, Ρικ Κάρβερ (Μάικλ Σάνον) κερδίζει περιουσίες, επανακτώντας σπίτια και τζογάροντας στην αγορά ακινήτων και το Χρηματιστήριο.

Όταν θα κάνει έξωση  στον Ντένις Νας (Άντριου Γκάρφιλντ), ένα μόνο πατέρα που προσπαθεί να φροντίσει την μητέρα και τον μικρό του γιο, ο Νας είναι τόσο απεγνωσμένος να βρει μια λύση, για να παρέχει τα απαραίτητα στην οικογένεια του, που πιάνει δουλειά για τον Κάρβερ – τον άνθρωπο που τον εκδίωξε από το σπίτι του.

Ο Κάρβερ υπόσχεται στον Νας ένα τρόπο για να ξανακερδίσει το σπίτι του και να μπορέσει να παρέχει ασφάλεια στην οικογένεια του, σταδιακά όμως τον παρασύρει σε ένα lifestyle πλούτου και γκλαμ. Είναι μια συμφωνία με το διάβολο που έρχεται με υψηλό τίμημα – υπό τις εντολές του Κάρβερ, ο Νας υποχρεώνεται να κάνει έξωση σε οικογένειες από τα σπίτια τους. Καθώς ο Νας πέφτει όλο και βαθύτερα στον ιστό του Κάρβερ, αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι η κατάσταση γίνεται ολοένα και πιο βίαιη και επικίνδυνη από ότι μπορούσε να φανταστεί.

Η ταινία, που προβλήθηκε πέρυσι στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, έχει κερδίσει Ειδική Μνεία του Βραβείου SIGNIS και το Βραβείο Επιτροπής Νέων στο Φεστιβάλ Βενετίας 2014.

Στο «99 Homes» πρωταγωνιστούν ο υποψήφιος για Όσκαρ , Μάικλ Σάνον, ο υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα, Άντριου Γκάρφιλντ, η υποψήφια για Όσκαρ, Λόρα Ντερν, και ο πρωτοεμφανιζόμενος, Νόα Λόμαξ. Η σκηνοθεσία είναι του Ραμίν Μπαχράνι, ο οποίος έχει κερδίσει πολυάριθμα βραβεία , μεταξύ των οποίων το βραβείο FIPRESCI καλύτερης ταινίας στη Βενετία («Αντίο Σόλο», 2009).

Πρωταγωνιστούν:

ImageGen.ashxΜάικλ Σάνον, Άντριου Γκάρφιλντ, Λόρα Ντερν,

Νόα Λόμαξ, Κλάνσι Μπράουν

Σκηνοθεσία: Ραμίν Μπαχράνι

Σενάριο:  Ραμίν Μπαχράνι, Αμίρ Ναντέρι

Παραγωγή: Άσοκ Άμριτραζ, Ραμίν Μπαχράνι, Άντριου Γκάρφιλντ, Τζάστιν Νάπι, Κέβιν Τούρεν

Φωτογραφία: Μπόμπι Μπουκόφσκι

Καλλιτεχνική Διεύθυνση Άλεξ ΝτιΓκερλάντο

Μοντάζ: Ραμίν Μπαχράνι

Μουσική: Άντονι Πάρτος, Ματέο Ζινγκάλες

Κοστούμια: Μέγκαν Κάσπερλιξ

Διάρκεια: 112’

Διανομή: Tanweer

Βραβεία:

Μεγάλο Ειδικό Βραβείο στο Φεστιβάλ της Ντοβίλ 2015

Ειδική Μνεία του Βραβείου SIGNIS και Βραβείο Επιτροπής Νέων στο Φεστιβάλ Βενετίας 2014.

Επίσημη Συμμετοχή στα Φεστιβάλ του Τορόντο, Sundance και Telluride.

Πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2014, στα πλαίσια Ειδικού Αφιερώματος του Φεστιβάλ στον Ραμίν Μπαχράνι

Πληροφορίες σχετικά με την ταινία

Ένα συναρπαστικό θρίλερ που πραγματεύεται τη διαχρονική έννοια της απληστίας και της αδικίας, καθώς ένας άνδρας βρίσκεται αντιμέτωπος με το διεφθαρμένο σύστημα. Στην ταινία, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει τις συγκλονιστικές ερμηνείες του υποψήφιου για Oscar® Μάικλ Σάνον (TAKE SHELTER, REVOLUTIONARY ROAD, “Boardwalk Empire”), του υποψήφιου για Χρυσή Σφαίρα Άντριου Γκάρφιλντ (THE AMAZING SPIDER MAN, THE SOCIAL NETWORK) και της υποψήφιας για Oscar® Λόρα Ντερν (WILD, “Enlightened”).

18-99-homes.w529.h352

Η ένταση ξεκινά καθώς ο Ρικ Κάρβερ (Σάνον), ένας αυτοδημιούργητος πετυχημένος κτηματομεσίτης της Φλόριντα,  ο οποίος ασχολείται με την εξαγορά ακινήτων, κάνει έξωση στον άνεργο και ανύπαντρο πατέρα Ντένις Νας (Γκάρφιλντ) πριν ο τελευταίος προλάβει να ανοίξει τη δικαστική μάχη με την τράπεζα που τον εξαπάτησε. Ο Νας σκοπεύει πάση θυσία να ανακτήσει την οικογενειακή του περιουσία, να προστατέψει τη μητέρα του (Λόρα Ντερν) και τον γιο του (Νόα Λόμαξ). Εξωθημένος στα άκρα, δελεάζεται από τον Κάρβερ – τον ίδιο άνθρωπο που του έκλεψε τα όνειρα, τον άνθρωπο που ξέρει να χειραγωγεί το σύστημα που κατέστρεψε τον Νας – να μπει στον επικερδή και παράνομο κόσμο του παιγνίου με τις τράπεζες, την κυβέρνηση και τον απλό κόσμο, για να επωφεληθεί από τις κατασχέσεις. Η ελπίδα να ανακτήσει τον έλεγχο της ζωής του, οδηγεί τον Νας να κάνει μια συμφωνία με τον διάβολο, την οποία και θα κρατήσει κρυφή από την οικογένειά του. Καθώς όμως, η αποστολή του γίνεται όλο και πιο σκληρή και ηθικά μεμπτή, ο Νας, παρόλο που βλέπει το χρήμα να εισρέει, θα συνειδητοποιήσει ότι το τίμημα του εύκολου κέρδους είναι κάτι που δεν προτίθεται πλέον να πληρώνει.

Ο σκηνοθέτης Ραμίν Μπαχράνι λέει σχετικά: «πρόκειται για μια συναρπαστική ταινία, γιατί θέτει τον θεατή εν τω μέσω μιας έντονης και συγκινητικής ανθρώπινης σύγκρουσης. Πραγματεύεται το πόσο μακριά μπορεί να φτάσει ένας άνθρωπος προκειμένου να προστατέψει την οικογένειά του, να εξασφαλίσει μια στέγη στους δικούς του.»

Για τον Μπαχράνι είναι συναρπαστικό που το κοινό θα δει τους Σάνον και Γκάρφιλντ να φτάνουν μεταξύ τους στα όρια, όταν διαλέγουν τον δρόμο που θα ακολουθήσουν: ο ένας προσπαθώντας να χειραγωγήσει το σύστημα κι ο άλλος ερχόμενος αντιμέτωπος με αυτό. «Η σύγκρουση και η ενέργεια ανάμεσα στον Μάικλ και τον Άντριου είναι εκπληκτική,» λέει.

99 ΣΠΙΤΙΑ ΕΝΑΝΤΙΩΝ ΕΝΟΣ ΚΤΗΜΑΤΟΜΕΣΙΤΗ

1

Η ταινία ταξιδεύει τους θεατές , καθώς παρατηρεί την άνοδο και την πτώση ενός άπληστου κτηματομεσίτη και του θύματός του, που τελικά θα γίνει προστατευόμενός του. Η έξωση μιας οικογένειας στη Φλόριντα θα μετατραπεί σε μια ανίερη κερδοσκοπική συμμαχία, κατά την οποία δύο διαφορετικά συστήματα αξιών, το δίκαιο και το άδικο, θα συγκρουστούν, ανατρέποντας τις ισορροπίες.

Βρισκόμαστε στη Φλόριντα του 2010, την περιοχή με τις περισσότερες κατασχέσεις στις ΗΠΑ. Την τελευταία δεκαετία, οι τιμές πώλησης των ακινήτων κατά ένα μαγικό τρόπο διπλασιάστηκαν και μετά τριπλασιάστηκαν, καθώς δίνονταν σωρηδόν δάνεια χωρίς αξιόπιστες εγγυήσεις. Κι ενώ πολλοί μοχθούν για να επιβιώσουν, ο Ρικ Κάρβερ διακρίνει την ευκαιρία. Κατ’ εντολή μεγάλων τραπεζών και κυβερνητικών στελεχών, γίνεται ο άνθρωπος που μπορεί να εξαγοράσει κατασχεμένα σπίτια με αστραπιαία ταχύτητα και χρησιμοποιώντας κάθε μέσο. Εξαγοράζει κατασχεμένα σπίτια, και είτε ζητά από τους ιδιοκτήτες τους να τα εγκαταλείψουν ή τους διώχνει διά της βίας με όπλα και απειλές αν αρνηθούν. Είναι μία δουλειά για ανθρώπους χωρίς ίχνος ηθικής, και ο Κάρβερ είναι κορυφαίος στο είδος του.

Ο Κάρβερ συγκρούεται με τον Ντένις Νας όταν διώχνει τον ίδιο και την οικογένειά του από το σπίτι τους. Η πρώτη τους συνάντηση είναι επεισοδιακή. Ο Κάρβερ δεν δίνει δεκάρα για τον Νας, ούτε για το γεγονός ότι ως πατέρας θα κάνει το παν για να κρατήσει ασφαλή την οικογένειά του. Κι όμως, ο Κάρβερ εντυπωσιάζεται από την επιμονή του Νας, την υπερηφάνεια του, την προθυμία του να φτάσει μέχρι τα άκρα. Και αυτό τον οδηγεί, να τον ‘στρατολογήσει’.

Ο Νας πολύ σύντομα μαθαίνει τις σκοτεινές και επικίνδυνες μεθόδους του Κάρβερ – πώς να αντιμετωπίζει εξαγριωμένους ανθρώπους προς όφελός του. Ο Νας όμως, δεν είναι σαν τον Κάρβερ. Ο Κάρβερ πιστεύει ακράδαντα σε αυτό που κάνει. Ειδικός στο να σκαρφίζεται ρητά, πιστεύει ότι «Η Αμερική δεν φτιάχτηκε σώνοντας χαμένους. Η Αμερική φτιάχτηκε ποντάροντας στους νικητές». Ο Νας από την άλλη, θέλει απλά ένα σπίτι, το δικό του σπίτι, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του – μέχρι που συνειδητοποιεί ότι το τίμημα είναι η ίδια η ψυχή του.

ΜΕΧΡΙ ΠΟΥ ΘΑ ΕΦΤΑΝΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΣΩΣΕΙΣ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΟΥ;

99-homes-4_hooman_bahrani_braod_green_pictures

Στην ουσία, τα 99 ΣΠΙΤΙΑ στηρίζονται στην παραδοσιακή κλασσική ιστορία εγκληματία-μέντορα – μια θεματική που απαντάται συχνά στο Χόλυγουντ: από τον Πολ Νιούμαν και τον Τζάκι Γκλίσον στο THE HUSTLER, μέχρι τον Γκόρντον Γκέκο και τον χρηματιστή προστατευόμενό του στο WALL STREET. Αντίθετα όμως, από τις προαναφερθείσες περιπτώσεις, τα 99 ΣΠΙΤΙΑ τοποθετούνται σε έναν κόσμο που σπάνια βλέπει ο κινηματογραφικός φακός, ένα μοναδικό χρηματοοικονομικό βασίλειο όπου η ωμότητα διαχωρίζει τους έχοντες από τους μη-έχοντες, έναν κόσμο όπου τα ‘ανθρωπάκια’ κονιορτοποιούνται και οι διεφθαρμένοι τραπεζίτες καταφέρνουν να πλουτίσουν αναίμακτα. Για να μάθει από τον Ρικ Κάρβερ, ο Ντένις Νας ξέρει ότι πρέπει να κλείσει τα μάτια στην καταστροφή που φέρνει μια κατάσχεση σε ανθρώπους σαν τον ίδιο.

«Όταν ο Ντένις Νας ξεκινά να δουλεύει για τον Ρικ Κάρβερ, το κάνει μόνο για τα χρήματα και πιστεύει ότι κάνει μια τίμια δουλειά,» λέει ο Ραμίν Μπαχράνι. «Όταν όμως, ξεκινά να κρύβει από την οικογένειά του ότι δουλεύει για τον Κάρβερ και να κάνει εξώσεις σε άλλες οικογένειες, το βάρος είναι πολύ μεγάλο για να το αντέξει. Όπως του λέει και ο Ρικ ‘όλη σου τη ζωή έκανες την τίμια και δύσκολη δουλειά να φτιάχνεις σπίτια. Και τι κέρδισες; Έχασες το σπίτι σου από μένα.»

Η ταινία επίσης πραγματεύεται το τι σημαίνει σπίτι στις μέρες μας. Μπορεί κάποτε να ήταν η εστία που συγκέντρωνε όλη την οικογένεια, αλλά σήμερα – ειδικά για μεγαλοκαρχαρίες όπως ο Κάρβερ – αποτελούν μια πρώτης τάξεως επένδυση. Το σπίτι του Κάρβερ είναι ένα πολυτελές παλάτι, το οποίο δεν σημαίνει τίποτα γι’ αυτόν. Μάλιστα σε μερικούς μήνες, σκοπεύει να το πουλήσει για να βγάλει καλό κέρδος. Στο μεταξύ, για ανθρώπους όπως ο Νας, ακόμα και το πιο φτωχικό σπίτι είναι η ουσία της ύπαρξής του – το σύμβολο της ικανότητάς του να κατασκευάσει έναν παράδεισο για τους αγαπημένους του.

«Σπίτι δεν είναι τα δωμάτια. Σπίτι δεν είναι τα πράγματα. Σπίτι είναι μια κοινότητα, μια οικογένεια, είναι άνθρωποι που βρίσκονται μαζί,» σχολιάζει ο Άντριου Γκάρφιλντ. «Και όταν κάποιος σου παίρνει αυτό που σε ορίζει… τι σου απομένει;»

Η Λορα Ντερν προσθέτει: «Πολλοί πιστεύουμε ότι ένα σπίτι συνεπάγεται ασφάλεια. Το τρομακτικό στην ταινία είναι ότι τα σπίτια αυτών των οικογενειών γίνονται το μέρος όπου κάθε άλλο παρά ασφαλείς είναι.»

Ο Μάικλ Σάνον λέει ότι έχει εντελώς διαφορετική άποψη για το τι σημαίνει ‘σπίτι’ από τον Ρικ Κάρβερ. «Όταν είσαι ηθοποιός , ζεις σχεδόν νομαδικά. Πάντα αναζητάς να βρεις ένα σπίτι, όπου βρίσκεσαι – γι’ αυτό και για μένα ‘σπίτι’ είναι οι άνθρωποι με τους οποίους είσαι κι όχι το οικοδόμημα. Ένα από τα υπέροχα στοιχεία της ταινίας είναι ότι ο Άντριου συνειδητοποιεί ότι τίποτα δεν αξίζει να χάσει την οικογένειά του, ούτε τα χρήματα, ούτε ένα πολυτελές σπίτι. Συνειδητοποιεί ότι δεν έχει σημασία το πού είσαι, αρκεί να έχεις κοντά σου αυτούς που αγαπάς.»

Οι αγεφύρωτες διαφορές ανάμεσα στους ιδιοκτήτες και τους πλούσιους κτηματομεσίτες οδήγησαν τον Μπεχράνι να καταλήξει στον συγκεκριμένο τίτλο για την ταινία. Από τη μία, ο τίτλος αποτελεί σαφή αναφορά στον στόχο του Κάρβερ και του Νας. Επιπλέον, ο σκηνοθέτης επέλεξε τον συγκεκριμένο τίτλο που φέρνει στο μυαλό το «99%» του Νομπελίστα οικονομολόγου Τζόζεφ Στίγκλιτς ο οποίος με αυτή τη φράση αναφέρεται στη συντριπτική πλειοψηφία του παγκόσμιου πληθυσμού που δεν απολαμβάνει τις ανέσεις του 1%, το οποίο συγκεντρώνει σχεδόν το ένα τέταρτο του παγκόσμιου πλούτου. Η αγορά ενός σπιτιού, για το 99% του πληθυσμού αποτελεί το όνειρο μιας ζωής, το τέλος μιας πορείας και όχι μια ακόμη κίνηση στρατηγικής σε ένα τεράστιο παιχνίδι.

Ο Μπεχράνι καταλήγει λέγοντας: «Η έννοια του ‘σπιτιού’ έχει τεράστιες συναισθηματικές προεκτάσεις για τους περισσότερους καθώς στο επίκεντρό της βρίσκεται η οικογένεια. Γι’ αυτό και το σπίτι γίνεται κάτι τόσο σημαντικό για τον μέσο άνθρωπο, όταν βλέπει να του το παίρνουν μέσα από τα χέρια του.»

Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΜΕ ΤΟ «ΠΩΛΕΙΤΑΙ»: ΡΙΚ ΚΑΡΒΕΡ

Για τον ρόλο του Ρικ Κάρβερ, χρειαζόταν κάποιος με εξαιρετικά δυναμική προσωπικότητα. Οι δημιουργοί αναζητούσαν κάποιον που θα μπορούσε να αποδώσει τις πιο διεφθαρμένες, διαβολικές προεκτάσεις της αλόγιστης απληστίας και απάτης και ταυτόχρονα να διαθέτει απαράμιλλη χάρη, άτεγκτο πνεύμα και οξύνοια που να τον καθιστούν μοναδικά γοητευτικό. Ο Ραμίν Μπαχράνι επέλεξε έναν ηθοποιό με σειρά εκπληκτικών ερμηνειών: από τον παρανοϊκό στο REVOLUTIONARY ROAD (για το οποίο και κέρδισε μια υποψηφιότητα για Oscar®) και τον δέκτη των τρομακτικών οιωνών στο TAKE SHELTER ως τον Πράκτορα στο “Boardwalk Empire” του HBO. Ο Κάρβερ που δημιούργησε είναι ένας άνθρωπος που έχει καταφέρει να συντονιστεί με το τερατώδες σύστημα, ένα σύστημα που του δίνει το δικαίωμα να κάνει πράγματα που γνωρίζει ότι είναι λάθος, αλλά μπορεί να τα αιτιολογήσει ακριβώς επειδή δεν είναι ο μόνος που τα κάνει.

«Ο Μάικλ είναι ένας από τους καλύτερους εν ενεργεία ηθοποιούς,» παρατηρεί ο Μπαχράνι. «Χρειαζόμασταν έναν σύγχρονο Φάουστ, και ο Μάικλ είχε αυτή τη δυναμική. Αυτό που μου αρέσει όμως, περισσότερο στην ερμηνεία του είναι ότι σου δείχνει το πώς ο Ρικ Κάρβερ έγινε αυτός που είναι. Είναι ένας άνθρωπος που δεν θα επιτρέψει ποτέ να ζήσουν οι τρεις κόρες κι η σύζυγός του αυτό που ζει ο Άντριου. Ξέρει πώς είναι, γιατί ο πατέρας του ήταν ένας οικοδόμος που κάποια στιγμή στη ζωή του έχασε τα πάντα. Όπως λέει και στην ταινία ‘μόνο ένας στους εκατό θα μπει στην κιβωτό κι εγώ σίγουρα δεν θα είμαι από αυτούς που θα πνιγούν’. Βλέπει ότι το σύστημα είναι ένα παιχνίδι και συνεπώς πρέπει να παίξεις με τους καλύτερους, αλλιώς θα μείνεις πίσω. Ουσιαστικά, το σύστημα είναι αυτό που διαμόρφωσε τον χαρακτήρα του.»

Όπως κι ο Μπαχράνι, ο Σάνον έκανε την έρευνά του πριν μελετήσει τον ρόλο. «Ξεκίνησα να συγχρωτίζομαι έναν κτηματομεσίτη στη Φλόριντα για να γνωρίσω από πρώτο κόσμο τον κόσμο του. Είναι δύσκολη κατάσταση και για τις δύο πλευρές – και για αυτούς που χάνουν τα σπίτια τους, και για αυτούς που εμφανίζονται στην πόρτα και τους ειδοποιούν ότι πρέπει να φύγουν. Η όλη εμπειρία επιβεβαίωσε τις χειρότερες υποψίες μου. Ο χώρος των αγοραπωλησιών ακινήτων είναι πολύ διεφθαρμένος και κυνικός.»

Η έρευνα όμως, αποδείχθηκε και ανεκτίμητη. Ο Σάνον κατάφερε να δει την ουσία του Ρικ Κάρβερ και πώς δικαιολογεί το ότι λυμαίνεται την ατυχία του άλλου προς όφελός του. «Νομίζω ότι θεωρεί εαυτόν μέρος ενός μεγαλύτερου συστήματος, που θα υπήρχε έτσι κι αλλιώς,» λέει ο Σάνον. «Απλά εκμεταλλεύεται μια ήδη άσχημη κατάσταση. Πιστεύω ότι κατά βάθος ο Ρικ ενοχλείται από αυτό που κάνει, αλλά επιλέγει να το δει ως επιβίωση του ισχυρότερου. Έχει μάθει να τιθασεύει τα συναισθήματά του.»

Ο Σάνον ενθουσιάστηκε από την αμφίρροπη σχέση του Κάρβερ με τον Νας. «Πιστεύω ότι ο Ρικ νιώθει ότι επανορθώνει παίρνοντας υπό την προστασία του τον Ντένις. Με ενδιέφερε πολύ αυτή η δυναμική μεταξύ των δύο. Ο Ρίκ θέλει να διδάξει στον Ντένις όλα τα κόλπα χωρίς να καταλαβαίνει πόσο θα αντέξει ο Ντένις.»

 

Δεν το έχουμε δει ακόμα για να γράψουμε κριτική, αλλά θυμίζει και λίγο Φάουστ. Μένει να δούμε που το πάει…

Έρχεται στην Ελλάδα ακριβώς την περίοδο που παύει η προστασία της κύριας κατοικίας. Περίεργο timing για την ελληνική “ψυχή” που έχει μπει σε μακρά περίοδο δοκιμασίας…

 

Σχετικά με την AllNewz

AllNewz

Υπεύθυνη σύνταξης - Γιάννα Μυράτ:
Μουσικός, συγγραφέας, αναλύτρια, ακτιβίστρια

Add comment

By AllNewz

Ακολουθήστε μας!

AllNewz – κύριο ιστολόγιο

Πρόσφατα στο ΝΕΑ AllNewz

Βρείτε μας στο facebook

Αθώωση της συντάκτριας της AllNewz για “διασπορά ψευδών ειδήσεων”

Σύνταξη